PARQ formulier

PHYSICAL ACTIVITY READINESS QUESTIONNAIRE

Het regelmatig uitvoeren van fysiek activiteiten is leuk en gezond. Steeds meer mensen
worden actief. Meer actief worden is voor de meeste mensen erg veilig. Hoewel, sommige
mensen wordt geadviseerd eerst hun (huis)arts te consulteren voordat zij actiever gaan
worden.
Indien u overweegt om veel actiever te worden dan u nu bent, beantwoord dan de 7 vragen
hieronder. Indien U in de leeftijd bent tussen 15 en 69 jaar, geeft de PAR-Q aan wanneer u uw
arts voor aanvang moet consulteren. Indien u ouder bent dan 69 jaar, en u niet lichamelijk
actief ben, raadpleeg dan uw arts voordat u actiever gaat worden.
Gebruik uw gezond verstand voor het beantwoorden van deze vragen. Lees de vragen eerst
aandachtig door, beantwoord daarna elke vraag eerlijk met JA of Nee.

#
Vraag
JA / NEE
1 Heeft een arts ooit gezegd dat u een hartprobleem heeft en dat u alleen
fysieke inspanning op advies van een arts zou mogen uitvoeren?
[ ]
2  Heeft u pijn op de borst bij fysieke inspanning? [ ]
3 Heeft u in de afgelopen maand pijn op de borst gehad terwijl u geen fysieke inspanning uitvoerde? [ ]
4 Verliest u wel eens uw evenwicht als gevolg van duizeligheid of
verliest u wel eens het bewustzijn?
[ ]
5 Heeft u een skelet- of gewrichtsprobleem (bijvoorbeeld aan rug, knie of
heup) dat kan verergeren door een verandering in u fysieke activiteiten
patroon?
[ ]
6 Schrijft uw arts op dit moment medicijnen voor (bijvoorbeeld plas
pillen) in verband met bloeddruk of hartprobleem?
[ ]
7 Bent u op de hoogte van andere redenen waarom u geen fysieke
inspanning zou mogen uitvoeren?
[ ]

Indien u een of meerdere vragen met JA heeft beantwoord:
Consulteer uw arts VOORDAT u begint met uw fysieke activiteiten beging of VOORDAT u
een fitheidstest uitvoert. Vertel uw arts over de PAR-Q en welke vragen u met JA heeft
beantwoord.
• U mag alle activiteiten uitvoeren die u wilt. Indien u op een laag niveau begint en de
activiteiten geleidelijk opvoert. Bespreek de activiteiten die u wilt uitvoeren met uw
arts en volg zijn advies op.
• Ga op zoek naar veilige bewegingsprogramma’s die op dit moment bij u in de buurt
worden gegeven (bijvoorbeeld Hart in Beweging).
Indien u alle vragen met NEE heeft beantwoord:
Indien u eerlijk en naar waarheid alle vragen met NEE heeft beantwoord, dan kunt u redelijk
veilig aannemen dat u:
• Kunt beginnen met actiever worden – begin rustig en bouw de activiteiten langzaam
op. Dit is de makkelijkste en veiligste manier.
Laat uw fitheid testen. Dit is een uitstekende manier om uw algehele fitheid in kaart te
brengen. Hierdoor kunt u ook het beste plannen welke activiteiten het best bij u passen. Het is
aanbevolen dat u uw bloeddruk laat meten. Indien uw bloeddruk boven 144/94 is, consulteer
dan uw arts voordat u actiever wordt.
Wacht met actiever worden:
• Indien u zich niet lekker voelt vanwege een tijdelijke ziekte zoals een verkoudheid of
koorts. Wacht tot u weer beter bent.
• Indien u zwanger bent – consulteer dan uw arts voordat u actiever gaat worden.

Download hier het formulier

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.